Biographie de Filippo Mineccia
Born in Florence, Filippo Mineccia gained international recognition being considered by many as one of the greatest specialists in the repertoire of the glorious castrato era.
Filippo recently made his Teatro alla Scala debut as Titta Castagna in Vinci’s Zite ‘ngalera in the new Andrea Marcon/Leo Muscato production and gained wide attention for the concerts he performed in Ravenna, Jerash, Pompei under the baton of Riccardo Muti.
Filippo has worked with conductors including Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Václav Luks, Christophe Rousset, David Stern, Jordi Savall, Antonio Florio, Fabio Biondi, Thomas Hengelbrock, Javier Ulises Illán, Ruben Jais, Enrico Onofri and the late Alan Curtis.
He has performed numerous Handel opera roles including Tolomeo in Giulio Cesare at both the Versailles Royal Opera and Beaune Festival, Ottone in Agrippina under Ottavio Dantone at Paris Seine Musicale and in a Thomas Hengelbrock/Robert Carsen production at Theater an der Wien (issued on DVD by Naïve). For the Handel Festspiele in Halle, he appeared as Demetrio (Berenice), Dardano (Amadigi) and sang the title role in Lucio Cornelio Silla.
Filippo was seen on stage as Caino in A. Scarlatti’s oratorio Il primo omicido alongside Philippe Jaroussky at Salzburg Mozarteum and Montpellier Opéra, as Ottone in Monteverdi’s Incornazione di Poppea conducted by Jean-Christophe Spinosi at both the Liceu Barcelona and Teatro Colón in Buenos Aires, and as Ruggiero in Vivaldi’s Orlando furioso at Paris Théâtre des Champs-Elysées.
He performed the title role in Gluck’s Orfeo ed Euridice at Teatro Massimo in Palermo and teamed up with Ottavio Dantone and his Accademia Bizantina for the title role in Vivaldi’s Il Tamerlano at Theateran der Wien (issued on CD by Naïve). Add to this Carl Orff’s Carmina Burana at both the Rome Opera and Arena di Verona Opera Festival.
Filippo Mineccia has issued a dozen of solo albums dedicated to unknown composers such as Attilio Ariosti, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Francesco Gasparini and Johann Adolph Hasse. Mezzo has filmed the Stabat Mater by Pergolesi and Vivaldi he presented at the Chapelle Royale de Versailles.
Biographie de The New Baroque Times
Depuis sa première en décembre 2012, The New Baroque Times s’impose comme un des meilleurs ensembles de musique ancienne en Belgique. Salué par la presse spécialisée, cet ensemble bruxellois se démarque par son tempérament et la grande qualité artistique de ses prestations.
Ensemble vocal et instrumental à géométrie variable (musique de chambre, orchestre et chœur), The New Baroque Times explore et réinvente l’univers sonore de la musique des XVIIe et XVIIIe siècles à l’aide des instruments et des pratiques de l’époque.
Dans le cadre du programme de résidence artistique à l’Instituto Cervantes de Bruxelles, il s’investit dans la diffusion du patrimoine musical espagnol et belge et propose une saison de concerts, conférences et activités didactiques et un programme d’échanges culturels.
The New Baroque Times tisse des liens avec d’autres formations en Belgique. Il collabore notamment avec Brussels Chamber Orchestra, Astoria, La Cetra d’Orfeo, RedHerring baroque ensemble ou la Chapelle Musicale de Tournai (Philippe Gérard) et travaille avec des chefs de renom comme Dirk Vermeulen ou Patrick Denecker.
The New Baroque Times a participé à plusieurs créations contemporaines (BRASS Centre Culturel Forest, AMUZ) et se produit dans de prestigieux festivals et salles de concert en France (Festival de La Charité-sur-Loire, Rencontres Culturelles en Pévèle-Carembault), Espagne (Radio Nacional de España, Festival Música para la Semana Santa, Festival Internacional de Arte Sacro, Música do Camiño, Atardeceres musicales en Valdediós), Belgique (BOZAR, Festival de Wallonie, Festival van Vlaanderen, Midi-Minimes, Zomer van Sint-Pieter, Classissimo, CPE Festival, Concerts du Printemps à l’Abbaye de Val-Dieu, New Baroque Festival, Stadsschouwburg Leuven, AMUZ, Capitole de Gand, Parlement Européen, Festival International Max van der Linden, Ars in Cathedrali, Instituto Cervantes, Les Grandes Heures de La Cambre, BRASS Centre Culturel Forest, Festival de Musique Sacrée et Ancienne de Verviers…) et Luxembourg (Musique dans la Vallée d’Attert).
Son premier enregistrement Orlando (septembre 2020), avec le contreténor italien Filippo Mineccia et publié chez Glossa, a reçu d’excellentes critiques de la presse spécialisée.
En avril 2021 est sorti son deuxième album, Misa Tango, une collaboration avec l’ensemble Astoria pour le label belge Antarctica records.